Terug naar overzicht Kobe Leysen, CTO van FibriCheck: “Voor ons was THero een echte eyeopener”

POM Limburg zet start-ups aan om deel te nemen aan de Chinese THero Pitching-competitie, één van ’s werelds grootste pitchwedstrijden voor start-ups die de Chinese markt op willen. Jonge, innovatieve techbedrijven krijgen dankzij de wedstrijd de kans om voet aan grond te krijgen in China. De Hasseltse scale-up in digicare FibriCheck – toen nog een start-up – behaalde in 2017 een knappe vijfde plaats in de wedstrijd. We vroegen aan Kobe Leysen, CTO en medeoprichter, wat dat hen opleverde.

Wat was de trigger om in 2017 deel te nemen aan de pitchwedstrijd?
LEYSEN: “We werkten dat jaar enorm hard om onze nieuwe applicatie, om hartritmestoornissen op te sporen, op de markt te brengen. Dat begon aardig te lukken: op een week tijd kon de app door 100.000 mensen gescreend worden. We voelden dat het tijd werd om nieuwe markten te verkennen om ons concept te valideren. De Chinese markt leek ons ideaal.”

Heeft de wedstrijd jouw beeld over China veranderd?
LEYSEN: “China was een absolute shock, en ik was eerlijk gezegd ook geschrokken dat het zo’n shock was. Je weet natuurlijk wel dat de Chinese economie enorm groeit, maar ik was toch onder de indruk van de snelheid en innovatiekracht.”

“Je weet natuurlijk wel dat de Chinese economie enorm groeit, maar ik was toch onder de indruk van de snelheid en innovatiekracht.”

Wat vond je van de andere deelnemende start-ups?
LEYSEN: “Van een heel hoge kwaliteit, en vooral heel anders dan de tegenstanders van pitchwedstrijden in België. De pitches waren relevant, actueel en daarom ook uitdagend voor ons.”

Wat namen jullie vooral mee uit de ervaring?
LEYSEN: “Voor ons was de take-away vooral politiek. FibriCheck is een medische applicatie, en in Europa betekent dat: voldoen aan een zeer uitgebreide regelgeving, die bovendien nog eens in elk land verschillend is. In China en de Verenigde Staten gaat dat allemaal veel vlotter. Zodra je aan bepaalde voorschriften voldoet, heb je onmiddellijk toegang tot een enorme markt. Ik denk dus dat Europa het roer rond regelgeving drastisch zou moeten omgooien om haar competitiviteit met die wereldmarkten te behouden.”

Wat zou jouw advies zijn voor start-ups met interesse in China?
LEYSEN: “Bedenk je strategie, test en valideer je concept. Ga op zoek naar de juiste partners wanneer je wil opschalen. Probeer vertrouwd te raken met de Chinese markt.”

Is THero volgens jou een interessante toegang tot die markt?
LEYSEN: “Ja, absoluut. Voor ons was het alleszins een echte eyeopener, én de juiste introductie. We hadden al langer een langeafstandscommunicatie met China, maar pas na deelname wisten we concreet waar te beginnen.”

Schrijf je in voor het webinar over THero
Schrijf je in voor het webinar over de Chinese markt

  • 17-05-2021
  • Thema's

    • Sectoren
  • Deel dit artikel via


  Sta cookies toe van de categorie "Basisinteracties en functionaliteiten" om onze locatie op Google Maps te kunnen zien.

Contactinformatie

Corda Campus, gebouw 6B
Kempische Steenweg 303/bus 101
B-3500 Hasselt
T +32 (0)11 300 100

info@pomlimburg.be
Routebeschrijving
Disclaimer
Privacy

Contactformulier

Sta cookies toe van de categorie "Basisinteracties en functionaliteiten" om dit formlier te kunnen versturen.
POM Limburg is de overkoepelende benaming voor de geïntegreerde werking, projecten en activiteiten van de instellingen POM Limburg, vzw ERSV Limburg en hiermee verbonden instellingen. POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.