
‘The best dreams happen when you are awake’. Met deze slagzin startte voorzitter Lode De Cock van het bedrijf Tribù de startmeeting van het Creative Innovation Platform op 22 maart jl. De toon was meteen gezet want de doelstelling van dit platform is om het creatieve DNA van Limburg te versterken.
In dit platform zitten naast sterkhouders uit de creatieve en mature economieook jonge creatieve organisaties. Deze groep wordt versterkt met partners vanuit het onderwijs en Vlaanderen. Inhoudelijk zet dit platform in op de ondersteuning van de Limburgse creatieve economie en wordt er beoogd het ‘creatief en design’ denken te introduceren in andere sectoren. De sterke samenstelling van het platform en de kruisbestuiving tussen de verschillende sectoren zijn cruciale elementen om innovatie in Limburg te stimuleren.
Sectoranalyse van creatieve sector
Tijdens de startmeeting werd a.d.h.v. een analyse van data en cijfers de situatie geschetst van de creatieve economie in Limburg. Hierin zitten enkele blikvangers zoals het aantal starters met een recordgroei van 1.012 ondernemingen in 2016. De creatieve economie wordt getypeerd door een groot aantal zelfstandigen waardoor de sector eerder een bescheiden aandeel heeft in de tewerkstelling maar een belangrijke impact heeft op innovatie. Het is een sector waaraan een uitgebreid aantal voorbereidende opleidingen kan gelinkt worden, die gevolgd worden door een groot aantal Limburgers (14% van aantal Limburgers in Hoger Onderwijs) en met een goed uitgebouwd aanbod in Limburg.
De komende maanden zal dit platform concrete acties ondernemen.
Aantal in Limburg | Aantal in Vlaanderen | Limburgs aandeel in Vlaanderen | Top 3: subsectoren in Limburg + (aantal) | |
‘Werkgevers’ in 2015 | 916 | 7.197 | 12,7 % | 1. Mode (491) |
‘Zelfstandigen’ (in hoofdbezigheid) in 2015 | 3.506 | 30.025 | 11,7 % | 1. Architectuur (1.175) |
‘Starters’ in 2016 | 1.012 | 8.781 | 11,5 % | 1. Computerprogrammering en consultancy (203) |
‘Werknemers’ in loondienst in 2015 | 3.937 | 52.429 | 7,5 % | 1. Mode (1.886) |
‘Omzetcijfers’ in 2015 | € 1,4 miljard | € 18,3 miljard | 7,6 % | 1. Mode (€ 799,7 miljoen) |
‘Bruto toegevoegde waarde’ in 2015 | € 400,8 miljoen | € 5.343,5 | 7,5 % | 1. Mode (€ 156,8 miljoen) |
Bron: Flanders DC, Statbel
Aantal in Limburgse scholen | Aantal Limburgse studenten | Aandeel totaal aantal Limburgse studenten | Top 3 opleidingen in Limburgse scholen | Top 3 opleidingen bij de Limburgse studenten | |
Situatie ‘Studenten’ Hoger Onderwijs schooljaar 2015-2016 | 3.046 | 3.781 | 14% | 1. Toegepaste Informatica (862) | 1. Toegepaste Informatica (834) |
Bron: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
De uitgebreide sectoranalyse van de Creatieve Economie in Limburg kan u hier downloaden.
- 27-03-2018